Publisert leserinnlegg: Helse og omsorgstjenester for fremtiden

Leserinnlegg på trykk i Glåmdalen torsdag 24. August

I spalten "min mening" i Glåmdalen hadde Odd Kjetil Sløtte og Stine Myrvang på vegne av Nord-Odal Arbeiderparti et leserinnlegg på trykk torsdag 24. August. Som ordførerkandidat og varaordførerkandidat håper vi dette oppklarer og styrker våre programpunkter. Leserinnlegget kan du lese i sin helhet her:

Nord-Odal Arbeiderparti innrømmer at vi, som mange andre kommuner, har store utfordringer innen helse og omsorg i nær fremtid.

Det blir stadig flere eldre, lavere fødselstall, og vi blir færre yrkesaktive per barn/eldre i samfunnet. For noen kommer eldrebølgen nå, for andre banker den på døra. Her er vi.

I dag vet vi at de ansatte i Nord-Odal kommune gjør en fantastisk innsats, vi har sykepleiere, helsefagarbeidere og andre ansatte som jobber på sykehjem, boliger, hjemmetjeneste, psykisk helse og legesenteret. Vi vet at de fleste går underbemannet og det sier seg selv, dette tærer på de ansatte. Arbeidsoppgaver må prioriteres og det er ikke alltid mann rekker over alt.

I siste periode har vi klart å beholde fastlegene i kommunen vår, ett enstemmig kommunestyre vedtok ett økt tilskudd til de som er ansatt under fastlegehjemmel. Noe vi mener Nord-Odal tjener på i fremtiden.

Vi kommer de neste fire årene til å spille på lag med de ansatte. Ha jevn dialog med ansatte og deres fagforeninger. Vi ønsker å utvikle tjenesten, for ansattes vilkår og kunne gi brukere den pleie og omsorg de har krav på, og fortjener.

Som ansatt i Nord-Odal kommune skal man være trygg, det betyr at vi må løfte alle som står med ufrivillig deltid inn i heltidsstillinger når de ønsker det. Vi må ha kompetanseheving for alle ansatte, vi må øke muligheten for lærlinger og kunne tilby disse faste stillinger når de er ferdig utdannet. Vårt program favner mange punkter om våre ønskede grep. Disse skal vi gjennomføre med faglig trygghet og i samarbeid med våre ansatte og deres representanter.

For Nord-Odal Arbeiderparti

Odd Kjetil Sløtte – Ordførerkandidat