Publisert leserinnlegg: Ideologisk barnehagekamp i Nord-Odal kommune - Ett svar til Nord-Odal Høyre

Leserinnlegg på trykk i Glåmdalen lørdag 1. September

I spalten "min mening" i Glåmdalen hadde Bjørn Peter Sandmo på vegne av Nord-Odal Arbeiderparti et leserinnlegg på trykk lørdag 1. september. Som leder og 3. kandidat svarer han opp beskyldning fra Nord-Odal Høyre, som mener at Nord-Odal Arbeiderparti kun er ideologisk imot private barnehager. Noe vi presiserte i leserinnlegg fra Kjetil og Stine tidligere i valgkampen at vi ikke er. Vi håper vi dette oppklarer og styrker våre programpunkter. Leserinnlegget kan du lese i sin helhet her:

Ideologisk barnehagekamp i Nord-Odal kommune

I Glåmdalens nettaviser kommer Nord-Odal Høyres 2. kandidat med svar på Arbeiderpartiets leserinnlegg fra 17 august. Vi skriver om trygghet for ansatte, brede muligheter for barnehagen og plasser til alle i Nord-Odal.

I leserinnlegget hentydes det til at Arbeiderpartiet kun ser ideologisk på saken med kommunale/private barnehager.

Arbeiderpartiet er ikke ideologisk imot private barnehager, barnehagereformen ble gjennomført og i landet måtte vi ha private aktører. Kommunene strakk ikke til, og for at barn skulle få plasser, måtte flere bidra.

I Nord-Odal derimot, har vi full barnehagedekning, med kommunale barnehager. Det blir færre barn i Nord-Odal, samlokaliseringen av barnehagene på Sand gir oss mulighet til å øke ressursene, og tilby barn også uten barnehagerett plass. De fleste vi har snakket med ønsker oppstart i barnehagen for barna sine på det tidspunktet de går tilbake i arbeid, de har ikke råd og mulighet for å stå i ulønnet permisjon 3-4 måneder i påvente av plass, dette mener vi er et svært viktig punkt å ta med seg videre for blant annet å sikre oss mot fraflytting.

Senest i formannskapsmøtet i Nord-Odal kommune, mandag 28. August tok vi opp en oppfølging av budsjettvedtaket fra desember om økt bemanning, for flere plasser.

Nord-Odal Arbeiderparti har jobbet og jobber daglig for alle innbyggere, alle ansatte og alle mulige tilflyttere.

Vi trenger ikke splittelse av gode kommunale tjenester for å realisere Høyres ideologi, vi trenger robuste tjenester (for å bruke høyre-utrykk), som gangner hele Nord-Odal kommune.

Nord-Odal Arbeiderparti har ett fullt partiprogram, vi har 12 sider med politikk, for att innbyggerne skal vite hva de stemmer på. Kommunevalget og kommunepolitikk er ikke noe man produserer på noen få flyers. Politikk for en kommune jobber man med over år, ti-år og nesten århundrer.

For Nord-Odal Arbeiderparti

Leder og 3. kandidat til valget, Bjørn Peter Sandmo